Fastighetsnära insamling - FNI.

Regeringen har beslutat om nya regler som ska göra det enklare för hushåll att sortera förpackningsavfall. Förändringen innebär att kommunerna tar över ansvaret för insamlingen och att insamlingskärl ska finnas nära hemmet senast vid 2026 års slut. Se över era behov av kärl redan nu så att ni hinner få allt på plats i tid.

De nya reglerna innebär att alla hushåll, även äldreboenden, samfälligheter, bostadsrättsföreningar och hyreshus, ska sortera pappers-, plast- och metallförpackningar samt färgat glas och ofärgat glas nära fastigheten. Samlokaliserade verksamheter som delar fastighet och kärl med lägenheter kan också ansöka om att vara med.

Förutom ökad service för hyresgästerna kan ni genom utökad sortering fastighetsnära minska insamlingen av restavfall och därmed spara pengar. Återvinningsstationer som finns i närheten räknas inte som fastighetsnära insamling.

Fastighetsägares ansvar.

  • Ansvar inrätta och anpassa utrymmen för källsortering.
  • Ansvar att avfall sorteras enligt kommunens avfallsföreskrifter.
  • Ansvar att informera de som bor och verkar inom fastigheten hur avfallet ska sorteras.

Sorteringsalternativ.

Det finns olika lösningar för flerbostadshus, kärl med fyra fack i varje för fastigheter med mindre antal hushåll och stora behållare för större hyreshus.

Det finns ett kostnadsfritt alternativ om man klarar sig på hämtning av papper och plast varannan vecka samt månadshämtning på metall och glas och förutsatt att kärlen är placerade inom 0-5m från där vi närmast kan parkera tömningsfordonet.

Avgift för alternativa intervall och dragstäcka.

För alternativa intervaller samt dragsträcka (sträcka mellan kärl och hämtningsställe) utgår avgift enligt återvinningstaxan. Förpackningsinsamlingen ska alltid vara billigare än motsvarande för restavfall vilket gör att ju bättre man sorterar desto mer pengar kan man spara.

Två kärl med fyra fack i varje.

Kärl 1 innehåller fack för färgat glas 30 liter, matavfall 60 liter, plastförpackningar 120 liter och pappersförpackningar 160 liter och töms varannan vecka.

Kärl 2 innehåller fack för metallförpackningar 30 liter, ofärgat glas 30 liter, tidningar 120 liter och restavfall 190 liter och töms var fjärde vecka.

Sortera i separata kärl.

Sortera förpackningar i separata kärl, ett kärl för varje slags förpackning. Välj storlek efter ert behov, kärlen finns i storlek 190, 370 eller 660 liter.

Behållare under mark.

För större hyreshus kan behållare som töms med kranbil vara det bästa alternativet.

Priser.

Se aktuella priser i återvinningstaxan.

Föreskrifter.

I avfallsföreskrifter finns gällande storlek på miljöhus.

Avfallsmängder.

Mer information om mängder och utrymmen i handboken.

Tidplan förpackningsinsamling.

  • 1 januari 2024.
    Sveriges kommuner tar över insamling av förpackningsavfall från hushåll genom fastighetsnära insamling eller lättillgängliga insamlingsplatser. Kommunerna ska också erbjuda separat insamling av matavfall.
  • 1 januari 2026.
    Kommuner ska samla in förpackningsavfall på torg och i parker samt andra populära platser där kommunen har ett renhållningsansvar enligt gaturenhållningslagen.
  • 1 januari 2027.
    Alla kommuner ska ha infört fastighetsnära insamling av förpackningsavfall från hushåll och anmälda samlokaliserade verksamheter. Kommuner ska samla in skrymmande förpackningsavfall via lättillgängliga insamlingsplatser.

Exempel på årsavgifter per kärl vid olika intervall.

Kärlstorlek och tömningsintervall

Restavfall

Pappers/plastförpackningar

Metall/glasförpackningar

Kärl 370 liter
Varje vecka

3 530 kr

1 260 kr

1 890 kr

Kärl 370 liter Varannan vecka

1 590 kr

Kostnadsfritt

630 kr

Kärl 370 liter
Varje fjärde vecka

Erbjuds ej

Kostnadsfritt

Kostnadsfritt

Kärl 370 liter
Var åttonde vecka

Erbjuds ej

Kostnadsfritt

Kostnadsfritt

Komplettera gärna med:

  • Ljuskällor (glödlampor, lågenergilampor, LED-lampor med mera).
  • Lysrör.
  • Småbatterier.
  • Mindre elavfall (mobiltelefoner, laddare, små leksaker etc.).
  • Tidningar och trycksaker.

Riktlinjer kring bygglov för avfallskärl.

Enligt nya krav på FNI, fastighetsnära insamling, så kommer samtliga flerfamiljshus i Borås kommun att få fler sopkärl utplacerade på tomten för att kunna uppfylla de nya kraven om möjlighet att kunna sortera sitt avfall i fler fraktioner fastighetsnära. Frågan om vad som gäller kring bygglov för dessa sopkärl aktualiseras i samband med detta.

Generellt gällande bygglovsplikt är bedömningen att en större samling sopkärl utomhus utgör ett lovpliktigt upplag. En generell riktlinje är att upp till 12-14 st flyttbara sopkärl ur Borås Energi och Miljös standardsortiment (bildexempel nedan) samlade på en och samma plats inte bedöms kräva bygglov. Behöver man fler sopkärl än så för att uppfylla kraven så behöver man ansöka om bygglov för sin samling av sopkärl. Det finns andra varianter på lösningar av sophantering som exempelvis fasta sopskåp eller nedgrävda behållare. Vill man ha en sådan lösning så är en generell bedömning att det krävs lov om man placerar ut fler än 4- 5 stycken sopskåp på samma plats, medans nedgrävda behållare kräver bygglov om det är fler än 2 stycken som ska placeras ut på samma plats. Att hägna in sina sopkärl med ett genomsiktligt staket (till exempel nätstaket) kräver inte bygglov. Ett staket får som högst vara 110 cm och ska vara luftigt och ha minst 33 % genomsiktlighet. Vill man däremot bygga ett plank som inramning till sina sopkärl så kräver det bygglov. Även murar som är högre än 50 cm kräver bygglov.

Vill man bygga in sina sopkärl i ett miljöhus så kräver det bygglov. Tänk på att följa bestämmelserna som finns i detaljplanen för er fastighet. Gällande avstånd från entrédörr till sophanteringen så är 50 meter ett riktvärde för mat- och restavfall som inte bör överskridas.

Det är viktigt att placera sopkärlen så att de inte skymmer sikten vid vägkorsningar och utfarter. Borås Stads riktlinjer avseende fri sikt ska tillämpas. Om man avser att placera sopkärlen nära/ vid tomtgräns till grannfastighet så bör man samråda med ägaren till denne så att de inte har något att invända mot placeringen.

Har ni frågor?

Fyll i formuläret så hör vi av oss.







Avgift vid felsortering.

Om avfallet inte är sorterat enligt gällande bestämmelser kan det inte behandlas korrekt och ökade kostnader tillkommer. Avgift vid felsortering finns i tabell 33 på sidan 22 i återvinningstaxan.