Med fjärrvärme har du en säker och jämn tillgång på värme och varmvatten. Du har fri service och underhåll och det är enkelt att sköta fjärrvärmeväxlaren.
Är du intresserad av att få mer information om fjärrvärme vänligen kontakta forsaljningborasem.se. Vid ett första möte går vi igenom kostnader, prisjämförelser, hur vi kan ansluta din fastighet samt svarar på dina frågor gällande fjärrvärme.
I villapaket 1-4 ingår service och underhåll. För övriga avtal (1H-Villa, 1H-6H) gäller andra villkor. Vi får många frågor kring vad som ingår i detta och här följer en förklaring.
Det är vi som äger fjärrvärmeväxlaren samt rören som går på din tomt fram till värmeväxlaren. På dessa delar har vi drift- och underhållsansvar. Utrustning som finns på andra sidan av ventilerna, på rören som går till och från husets interna värme- och varmvattensystem, äger du som kund och därmed ansvarar du för denna utrustning.
Du ansvarar själv för att det finns vattentryck på värmesystemet (expansionskärlet) och att regleringen är korrekt inställd. Du ansvarar även för att meddela eventuella läckage på fjärrvärmesystemet till oss. Se därför till att ha som rutin att titta till fjärrvärmecentralen någon gång i veckan.
Anlitar du oss för arbeten på utrustning som du äger och ansvarar för, kommer vi att fakturera dessa arbeten separat, exempel på sådana arbeten är:
Det som framförallt skiljer de nya avtalsvillkoren åt de gamla är förutsättningar kring mätning, insamling av mätvärden, information om energianvändning, fakturering och faktureringsinformation.
De nya villkoren gäller från september 2023.
Allmänna avtalsvillkor fjärrvärme 2023. Pdf, 291.4 kB.
Fyll i blanketten uppsägning av fjärrvärme Pdf, 40.1 kB. och skicka till:
Kundcenter, Borås Energi och Miljö, Box 1713, 501 17 Borås
020-97 13 00
Felanmälan för fjärrvärme, fjärrkyla, biogas, vatten och avlopp kan göras på telefon dygnet runt.