Här hittar du de mest förekommande frågorna som vi brukar få.
Om du bor i fristående villa, radhus, kedjehus eller parhus och har det gamla insamlingssystemet knyter du en påse av den färg som du behöver i handtaget på ditt avfallskärl på tömningsdagen så lämnar vi en ny rulle till dig. Har du nya systemet Sortera mera hemma kan du använda vilka avfallspåsar som helst till det brännbara restavfallet och vi tillhandahåller inte dessa. Papperspåsar finns att hämta på återvinningscentralerna. Har du en hyresfastighet beställer du påsar här på vår webbsida eller ringer till Kundcenter.
Du ringer oss på 020-97 13 00 eller skickar ett mail till kund@borasem.se
Kontakta oss och berätta vad som hänt. Om ditt avfallskärl har gått sönder av normalt bruk så kostar det ingenting, men om det gått sönder på grund av åverkan så får du själv stå för kostnaden för det nya kärlet. Vad ett nytt kärl kostar får du veta när du ringer oss.
Har du frågor angående din faktura ringer du oss på nummer 020-97 13 00.
Sök efter din adress på Nästa tömningsdag eller ladda ner vår app Sortera med mera så får du dessutom en påminnelse dagen innan tömning.
För att få avfallshämtning vid din nybyggda villa, kontakta oss via e-post kund@borasem.se.
Material som innehåller asbest tas endast emot på Sobacken och ska lämnas väl inplastat. Boende inom Borås Stad som kommer med privat bil får lämnas avfallet kostnadsfritt. Det som krävs är en ifylld blankett grundläggande karakterisering Pdf, 145 kB. för asbestmaterial som lämnas vid ankomst. För mer information och vilka öppettider som gäller för inlämning av asbest kontakta vågpersonalen vagen@borasem.se eller 033-35 74 87.
Om du kommer från Borås tar du riksväg 41 mot Varberg. När du har åkt ca 7 kilometer tar du avfarten skyltat Energi- och Miljöcenter.
GPS-koordinater
WGS84 57°39'7.1"N 12°55'2.4"E
Vi finns på Västerlånggatan 10 i Borås.
Ja, vi hyr ut containrar. Ladda ner pdf med de vanligaste storlekarna och modellerna på containrar för företag Pdf, 923.1 kB. eller för de vanligaste containrarna för privatpersoner Pdf, 939.9 kB.. Kontakta sedan oss för att beställa den container du vill ha.
Om du har en två- eller trekammarbrunn slamsuger vi den en gång per år. Ifall du vill få det gjort däremellan eller om du har en sluten tank kontaktar du oss. Läs mer om vår slamsugningstjänst.
Vi tar inte emot detta utan hänvisar till campingplatser och rastplatser som tar emot latrin. Detta kan du läsa mer om på trafikverket.se.
Vi använder oss av en tjänst som tillhandahåller alla telefon- och mobilnummer som finns registrerade på alla fastigheter i Borås. Det innebär att vi direkt kan skicka driftinformation till fastighetsägare och boende i flerbostadshus. Vill du ändra nummer eller avregistrera dig, läs mer här.
Nej, det kan du inte. Slaktavfall från vilt får lämnas i skogen, så länge det inte lämnas i närheten av motionsspår, vandringsleder eller bostadshus. Avståndet bör vara så stolt att det inte riskerar att skapa olägenhet, ett riktvärde att använda är minst 2 km.
Referens:https://www.boras.se/foretagare/tillstandochregler/miljofarligverksamhet/djurlantbrukochhastgardar/tahandomdodadjur.4.7f3aa77917dae31e35ddda9.html
Biogas är det miljömässigt bästa drivmedlet för fordon. Biogas är till största delen metangas och är producerat av biologiskt avfall och tillför därmed inget nettotillskott av fossilt koldioxid till naturen.
Naturgas består till störst del av metangas, precis som biogas. Dock är naturgas ett fossilt bränsle som finns i jordskorpan. Naturgas utvinns främst ur separata gasfyndigheter i jordskorpan, eller i samband med oljeutvinningen. Naturgas sänker utsläppen av fossilt kolidioxid med cirka 20 % jämfört med bensin.
Fordonsgas är samlingsbegreppet för gas till fordon. Fordonsgas kan vara 100 % biogas, eller 100 % naturgas eller en mix mellan dessa två gaser. Man kan blanda dessa gaser som man vill, då båda är metangas. Motorer påverkas inte negativt av att blanda dessa gaser.
Biogas är producerat av biologiskt avfall och tillför således inte något fossilt koldioxid till naturen. Metangas bildas när biologiskt avfall rötas. Genom att röta det biologiska avfallet i en rötkammare hindrar man metangasen att komma ut i atmosfären. Metangas är en 20 gånger mer aggressiv växthusgas än koldioxid, och då metangasen tas om hand i rötkammaren och sedan förbränns i en bilmotor för att släppas ut från bilen i form av koldioxid och vatten, görs helt enkelt en dubbel nytta för naturen.
Gasbilen behöver bensin för att starta bilen, det vill säga som startbränsle för att tända gasen. Sedan fyller även bensintanken funktionen som reservbränsle om gasen tar slut. De flesta bilar har gas som primärt bränsle, för att sedan automatiskt gå över till att drivas på bensin när gasen tar slut.
Nej, gör inte det. Varmvatten är inget livsmedel och ska inte användas till mat och dryck. Varmvattenledningar inomhus är ofta av koppar. Koppar löses ut i varmvatten och kan ge illamående och kräkningar hos känsliga personer. Använd därför enbart kallvatten till matlagning och dryck. Gör inte t.ex. välling av varmvatten utan använd kallvatten och värm.
Tjänligt är det högsta betyg dricksvatten kan få enligt de krav som Statens Livsmedelsverk ställer.
Läs mer om felsökning vid problem med vattnet.
Nej snarare tvärtom. Risken att det blir sämre ökar betydligt. Bakterietillväxt i filter kan ge hygieniska problem.
Kontakta oss på nummer 020-97 13 00.
Ring Miljökontoret tel 033-35 30 00.
Ta kontakt med rörfirma (båda kranarna vid vattenmätaren är fastighetsägarens ansvar).
Kontakta Servicekontoret tel 033-35 75 54.
I första hand, försök att fylla den själv genom påfyllning via egen kran i fastigheten. I andra hand kan vatten få hämtas från anvisad spolpost/brandpost. Tjänsten debiteras per timma för hyra av ståndrör, slang och vattenkostnader, för mer information kontakta oss.
Ring oss ett par dagar innan, så vi har möjlighet att åka ut och kontrollera att ventilen fungerar ordentligt.
Ring oss, vi är bemannade dygnet runt. Vi står alltid för kostnaden när problemet/orsaken till stoppet finns på huvudledningsnätet. Om däremot stoppet finns inne i din fastighet eller att du genom att ha spolat ner något olämpligt som har orsakat stoppet i din servis, så får du stå för kostnaden. Läs mer.
Spola aldrig ner något annat i avloppet än kiss, bajs och toapapper. Särskilt kattsand, bindor och pappershanddukar brukar ställa till problem. Gör rent golvbrunnar till dusch och andra avlopp regelbundet. Torka ur stekpannan med papper innan disk. Fett kan stelna i avloppsrören och täppa till. När det blir mycket fett som vid fritering ska fettet hällas över i en sluten behållare och lämnas till återvinningsstation eller hällas i svart påse. Undvik att placera träd i närheten av avloppsledningen, eftersom rötterna kan tränga in genom skarvarna och orsaka stopp. Speciellt bör pil och poppel undvikas.
Har du problem med ett brunnslock som låter utanför din fastighet eller som för oväsen när du kör över med bilen? Kontakta Kundcenter så åker vi ut och gör en bedömning och åtgärdar felet.
Misstänker du att du fått in råttor i din fastighet via avloppet? Kontakta ditt saneringsbolag eller hemförsäkring så lägger de ut gift i fastigheten. Kontakta Kundcenter så beställer vi en sanering i våra brunnar på gatumark.
Om du har problem med avloppslukt inne i fastigheten och det rinner undan som vanligt i toastol/dusch/badkar/handfat kan du kontrollera följande saker innan du tar kontakt med oss. * Har du varit bortrest och inte använt vattnet på ett tag (tomt vattenlås) spola en stund i dusch/badkar, så försvinner lukten. * Kontrollera så packningen runt toalettstol och handfat är helt tät.
Vi använder oss av en tjänst som tillhandahåller alla telefon- och mobilnummer som finns registrerade på alla fastigheter i Borås. Det innebär att vi direkt kan skicka driftinformation till fastighetsägare och boende i flerbostadshus. Vill du ändra nummer eller avregistrera dig, läs mer här.
020-97 13 00
Felanmälan för fjärrvärme, fjärrkyla, biogas, vatten och avlopp kan göras på telefon dygnet runt.